De markt voor commercieel drukwerk is al jaren krimpende. Hassink Drukkers in Haaksbergen besloot daarom drie jaar terug de verpakkingsmarkt op te gaan en heeft fors geïnvesteerd in vlakstans- en vouwplakmachines. Een succesvolle overstap. Het orderpakket is inmiddels voor de helft gevuld met verpakkingsopdrachten.

‘Als we zo waren doorgegaan, hadden we op den duur geen bestaansrecht meer gehad’, zegt financieel directeur Loes Hassink. In 2011 nam zij samen met broer Tom het bedrijf over van vader Willem Jan Hassink. Hiermee kwam de vierde generatie aan het roer van een drukkerij die in 1902 is opgericht. Decennialang ging het goed in de grafische branche, totdat de opkomst van internet roet in het eten gooide. Dalende oplages, verregaande digitalisering en de opkomst van goedkope internet drukkers maken dat de marges van regulier (commercieel) drukwerk fors onder druk staan.
Voor een bestaande klant, een diergeneesmiddelenproducent, verzorgde Hassink al jaren de blisterkaarten, dus enige affiniteit met de verpakkingsmarkt was er al. Toen in 2011 een bevriende relatie wist te melden dat een foodproducent uit de regio niet tevreden was over zijn huidige drukker en vroeg of Hassink Drukkers misschien een grote partij kartonnen sleeves kon drukken, was dit de opmaat naar meer verpakkingen. ‘Het was de aanzet om over te stappen naar de verpakkingsmarkt’, vertelt operationeel directeur Tom Hassink.

Klik hierboven om het hele artikel te lezen!